Κοινωνική οικονομία: τόπος συνάντησης των αναγκών της επιβίωσης με την ανάκτηση της αξιοπρέπειας
του
Γιώργου Λιερού
Η ανάδυση
της Κοινωνικής Οικονομίας ακολούθησε
σχεδόν άμεσα τη γένεση της οικονομίας
της αγοράς. Δεν επρόκειτο παρά για την
αυτοοργάνωση της νεαρής εργατικής
τάξης· την
αυτοοργάνωση για την κοινωνική ασφάλεια,
τη μόρφωση αλλά και για τη συνεταιριστική
ανάληψη παραγωγικών δραστηριοτήτων.
Όχι μόνο για την επιβεβαίωση μέσα στο
ζοφερό κοινωνικό τοπίο της Βιομηχανικής
Επανάστασης αλλά προπάντων για την
αξιοπρέπεια. Η Κοινωνική Οικονομία
απετέλεσε ίσως την πρώτη μορφή με την
οποία εμφανίστηκε στο ιστορικό προσκήνιο
το σύγχρονο εργατικό κίνημα·
ευθύς εξαρχής είχε μια προνομιακή σχέση
με τους λεγόμενους ουτοπιστές σοσιαλιστές
(στην Αγγλία, το κίνημα του Όουεν
προηγήθηκε από εκείνο των Χαρτιστών,
ενός πιο πολιτικοποιημένου εργατικού
κινήματος, το οποίο διεκδικούσε το
καθολικό εκλογικό δικαίωμα).
Απ’ όλον
αυτόν τον θεσμικό πλούτο τον οποίο
δημιούργησε μέσα σ’ έναν αιώνα το
εργατικό κίνημα, συγκροτήθηκε το κράτος
πρόνοιας. Το τελευταίο αμφισβητήθηκε
από τα αριστερά, από τα κινήματα νεολαίας
της δεκαετίας του 1960, αλλά αποδομήθηκε
από τα δεξιά, από τον επελαύνοντα
νεοφιλελευθερισμό. Η αποδόμηση ξεκίνησε
από τη Λατινική Αμερική και την Αγγλία
και σήμερα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη
στην ηπειρωτική Ευρώπη. Η σύγχρονη
Κοινωνική Οικονομία έχει την καταγωγή
της από τη μια στα κινήματα νεολαίας
της δεκαετίας του 1960 και στα οικολογικά
και εναλλακτικά κινήματα που τα
διαδέχθηκαν, και από την άλλη στα
αντινεοφιλελεύθερα κινήματα τα οποία
εδώ και τρεις δεκαετίες συγκλονίζουν
τη Λατινική Αμερική. Αυτά τα κινήματα
πρωτοστάτησαν στους αγώνες εναντίον
της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης
και αποτελούν μοναδικές εμπειρίες
αυτοοργάνωσης των αποκάτω για την
ανάληψη της κοινωνικής παραγωγής και
αναπαραγωγής.
Σε κάθε
περίπτωση, η Κοινωνική Οικονομία, έρχεται
να πάρει τη θέση του καταρρέοντος κράτους
πρόνοιας και είναι το πεδίο σύγκρουσης
ανάμεσα σ’ ένα «εναλλακτικό επιχειρείν»
και την αλληλέγγυα και συνεργατική
οικονομία. Η Κοινωνική Οικονομία αποτελεί
ένα σπουδαίο πεδίο ανάπτυξης και
συγκρότησης, ένα πραγματικό πειραματικό
εργαστήρι, για αγοραίους θεσμούς οι
οποίοι έρχονται να υποκαταστήσουν τους
πολιτειακούς και κρατικούς. Από την
άλλη, ιδίως σε συνθήκες οικονομικής
κρίσης, βλέπε κοινωνικής κατάρρευσης,
η Κοινωνική Οικονομία αποτελεί όχι μόνο
πεδίο δοκιμασίας των αντικαπιταλιστικών
προταγμάτων στην πράξη αλλά και την
κύρια ή τη μόνη δυνατή απάντηση όσων
από τους αποκάτω πετάγονται οριστικά
εκτός απασχόλησης και εκτός κοινωνικής
προστασίας· είναι
ο τόπος στον οποίο συναντώνται οι ανάγκες
της επιβίωσης με τα πιο ευγενικά οράματα
και την ανάκτηση της αξιοπρέπειας.
Η Κοινωνική
Οικονομία είναι η μόνη διέξοδος στην
απελπιστική κατάσταση στην οποία
βρίσκεται η χώρα μας (απελπιστική
κατάσταση που δεν έχει να κάνει μόνο με
τη φτώχεια και την εξαθλίωση). Χωρίς να
πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους
πολλές εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι,
χωρίς την ατομική πρωτοβουλία, την
προσωπική ευθύνη του καθενός χωριστά
απ’ αυτούς, δεν μπορεί να επιτελεστεί
το τιτάνιο έργο της από την αρχή
ανασυγκρότησης της οικονομίας, της
ανοικοδόμησης της χώρας, της ανασύστασης
της κοινωνίας. Εδώ που φτάσαμε δεν
υπάρχει πλέον κάποιο πολιτικό σχέδιο
που να μπορεί να υλοποιηθεί με διατάγματα
από ένα κρατικό μηχανισμό (ακόμη κι αν
ο μηχανισμός αυτός θα ήταν ο γερμανικός
και όχι ο ελληνικός). Όχι βέβαια ότι
στερούνται σημασίας οι πολιτικοί αγώνες
και προπάντων η εξέγερση και η μετωπική
αναμέτρηση με το κράτος. Δημιουργούν
τον δημόσιο χώρο που εμπεριέχει αυτές
τις δομές και τις κάνει κόσμο·
προϋποθέτουν αλλά και μας χρειάζονται
επίσης για να διευκολύνουν να αναδείξουν
τη δημιουργικότητα του πλήθους των
ανθρώπων στο μοριακό επίπεδο.
Μια
«αλληλέγγυα και συνεργατική οικονομία»,
η οποία εκδηλώνει μια δυναμική υπέρβαση
του καπιταλισμού, ξεχωρίζει πρώτα απ’
όλα γιατί ξεκινάει από σήμερα την
κατάργηση της μισθωτής εργασίας,
υιοθετώντας, προκρίνοντας, τη συνεργασία,
το συνεταιρισμό των ελεύθερων παραγωγών,
και επίσης γιατί συγκρούεται δραστικά
με την εμπορευματοποίηση της γης και
τις δραματικές συνέπειές της για τους
ανθρώπους και τον πλανήτη. Η εμπορευματοποίηση
της ικανότητας για εργασία και η
εμπορευματοποίηση της γης όρισαν στις
αρχές του 19ου
αιώνα τη μετάβαση από τις εμπορευματικές
οικονομίες του πρώιμου καπιταλισμού
στην αυτορρυθμιζόμενη αγορά και τον
σύγχρονο καπιταλισμό. Η αλληλέγγυα και
συνεργατική οικονομία αμφισβητώντας
τη μισθωτή εργασία και την εμπορευματοποίηση
της γης συνυφαίνεται με τα δυο μεγάλα
κινήματα της εποχής μας, το εργατικό
και το οικολογικό.
Ωστόσο,
για μια κοινωνία που είναι επικεντρωμένη
στην οικονομία, δηλαδή στη συνεχή
μεγέθυνση της παραγωγής, στο μόχθο και
την εργασία (ή στην απαλλαγή απ’ αυτά),
στην όλο και μεγαλύτερη συγκέντρωση
«υλικού» πλούτου, στην ατομική καταξίωση
μέσα από την κατοχή πραγμάτων, στην
διαρκή αύξηση της κατανάλωσης κ.τ.λ., ο
καπιταλισμός είναι ένα καλό, το καλύτερο,
σύστημα (ακόμη κι αν κάνει κακό στους
ανθρώπους και τη φύση). Η θέσμιση στην
προοπτική μιας άλλης κοινωνίας συνάδει
με την απώλεια της φαντασιακής, συμβολικής
και υλικής πρωτοκαθεδρίας που απολαμβάνει
η οικονομία στην καπιταλιστική κοινωνία,
συμβαδίζει με την επανενσωμάτωσή της
στην κοινωνία. Μόνο με αυτήν την προϋπόθεση
μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά
(επίσης και στο οικονομικό επίπεδο) οι
συνεταιρισμοί και η αυτοδιαχείριση και
να είναι οικονομικά βιώσιμες οι
μελλοντικές δημοκρατικές πολιτείες.
Δημοσιεύτηκε
στο 9ο τεύχος της εργατικής εφημερίδας
Δράση
Κυκλοφορεί
από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων
το βιβλίο του Γιώργου Λιερού Υπαρκτός
καινούργιος κόσμος: Κοινωνική/Αλληλέγγυα και Συνεργατική Οικονομία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου