– Αναρχικό λεξικό, Α΄ Τόμος, Α – Μ
http://pandoxeio.com/2015/07/04/anarchiko_leksiko/Κόσμοι ελεύθεροι, ελευθέριοι, ελευθεριακοί, ελευθεριάζοντες
«Εγκυκλοπαιδικό, ιστορικό …μια περιπλάνηση στα σπλάχνα, στις παρυφές και στα νεφελώματα του Ελευθεριακού Σύμπαντος»
Πρόκειται για ένα μοναδικό στο είδος του
λεξικό, για έναν κόσμο οραματικό, αποσιωπημένο στο συντριπτικά
μεγαλύτερο μέρος του, μια εντελώς άγνωστη Ιστορία, ανείπωτη και άγραφτη·
μια ολόκληρη στρατιά αγωνιστών και απλών ανθρώπων που ονειρεύτηκαν να
είναι ελεύθεροι και πέτυχαν ή απέτυχαν, τίμησαν τις διακηρύξεις τους ή
τις πρόδωσαν, θεωρητικών και ακτιβιστών που οραματίστηκαν κόσμους
ελεύθερους, ελευθεριακούς, ελευθέριους και ελευθεριάζοντες. Αλλά δεν
είναι μόνο ο πλούτος των πληροφοριών που ξεχειλίζουν τον τόμο· είναι και
ο τρόπος γραφής των λημμάτων, ξέχειλος από χιούμορ και ειρωνεία, με
ευφυείς διακειμενικές συνδέσεις και απρόβλεπτες ακροβασίες. Και αυτό
είναι μόνο ο πρώτος τόμος. Ο ήδη εκδοθείς δεύτερος, που ολοκληρώνει αυτό
το αγρίως απολαυστικό εγχείρημα, θα παρουσιαστεί σε λίγες ημέρες εδώ.
Να λοιπόν που μπορεί τελικά κανείς να
περιπλανηθεί στο αχανές ελευθεριακό σύμπαν, να που μπορούν να
λημματογραφηθούν πρόσωπα, φιλοσοφίες, εγχειρήματα, θεωρίες, πρακτικές,
κορυφώσεις, πτώσεις, οτιδήποτε χαρακτήρισε τις αμέτρητες εκδηλώσεις του.
Σπεύδω στο λήμμα ελευθεριακός [libertaire], όρο που
εισήγαγε με την ομώνυμη εφημερίδα ο Γάλλος πρόδρομος του
αναρχοκομμουνισμού Ζοζέφ Ντεζάκ, για να διαχωρίσει τα ιδεολογικά του
ιμάτια από τους θιασώτες των διαφόρων εκδοχών του αυταρχικού
σοσιαλισμού. Με τον καιρό ο νεολογισμός απέκτησε διττή σημασία, καθώς μπορεί
να προσδιορίζει κάποιον που δεν ασπάζεται ολοκληρωτικά την αναρχική
«κοσμοθεωρία», επιλέγοντας μια εναλλακτικού τύπου δραστηριότητα, είτε να
υποδηλώνει (ως έννοια ομπρέλα) έναν ευρύτερο αντιαυταρχικό ή και
αντιεξουσιαστικό ρεύμα.
Σήμερα που περισσότερο από ποτέ
επανέρχονται και εφαρμόζονται πλείστοι όροι και πρακτικές τους, εδώ
ξεκαθαρίζονται και ξεμπλέκονται πολλά και διάφορα, από την ελευθεριακή δημοκρατία,
που σύμφωνα με τον Αμεντέο Μπερτόλο σχετίζεται με τον εφικτό, πρακτικό
αναρχισμό, που προκρίνει μια αυτοθεσμιζόμενη κοινωνική οργάνωση, η οποία
θα λειτουργεί με συλλογικές αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες, μέχρι τον ελευθεριακό κομμουνισμό, κατά πολλούς την χρυσή τομή ανάμεσα στον κολεκτιβισμό και τον κομμουνισμό. Ο ελευθεριακός κοινοτισμός,
από την άλλη, δεν αποτελεί παρά μια προς το εναλλακτικότερον και
θεσμικότερον εκδοχή του αναρχοκομμουνισμού την οποία πρότεινε ο Μάρεϊ
Μπούκτσιν, στην πορεία της αμφισβήτησης των θεσφάτων του κλασικού
αναρχισμού, προτείνοντας μια ολιστική προσέγγιση σε μια οικολογικά
προσανατολισμένη οικονομία, με τις πολιτικές αποφάσεις να λαμβάνονται
από τους πολίτες σε άμεσες, πρόσωπο με πρόσωπο συνελεύσεις.
Φυσικά μεγάλο μέρος του σύμπαντος
καταλαμβάνουν η αναρχία αυτοπροσώπως και οι διάφορες αναρχίες, ο
αναρχισμός χωρίς επιθετικούς προσδιορισμούς, ο αναρχοατομικισμός, ο
αναρχοκομμουνισμός και οι αναρχοαυτόνομοι, ο αναρχοπριμιτιβισμός και ο
αναρχοπαγανισμός, ο αναρχοσυνδικαλισμός και ο αναρχοφεμινισμός, ο
αναρχοφουτουρισμός και ο αναρχοχριστιανισμός, ο αντιαυταρχισμός και η
αντιβία, ο αντικρατισμός και η αντιπαγκοσμιοποίηση, ο αντιμιλιταρισμός
και ο αντιιφασισμός. Ευτυχώς δεν λείπει και ο αντισπισισμός, που
αντιπαρατίθεται στην κυρίαρχη σπισισμική πεποίθηση περί ηθικής
ανωτερότητας του ανθρωπίνου είδους έναντι των άλλων «κατώτερων» ζωικών
ειδών, στην κατάταξή τους ανάλογα με την αξία χρήσης τους και στην άνευ
ηθικών φραγμών εκμετάλλευση και τον βασανισμό τους, που αγωνίζεται από
τον 19ο αιώνα μέχρι τις ακτιβιστικές δράσεις του Μετώπου Απελευθέρωσης των Ζώων [Animal Liberation Front].
Ένα από τα συναρπαστικότερα κομμάτια του
λεξικού είναι τα διάσπαρτα λήμματα για τις αμέτρητες εναλλακτικές και
αυτοδιαχειριζόμενες κοινότητες, όπως οι Μοντέρνοι Καιροί στο
Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκη, στηριγμένη στον κοινοβιακό τρόπο ζωής και
σε ένα τοπικό οικονομικό σύστημα αμοιβαίων ανταλλαγών, που επιβίωσε
ολόκληρη την δεκαετία του 1850. Σε αυτές τις κοινότητες – αποικίες ίδίως
στα τέλη του 19ου αιώνα εκατοντάδες Ευρωπαίοι και Αμερικανοί
αναρχικοί (παραδόξως στην πλειοψηφία τους ατομικιστές) επιχειρούσαν να
βιώσουν κατά τρόπο πρωθύστερο το κομμουνιστικό του όραμα, συχνά με
σχετική επιτυχία όπως Η Εμπειρία [L’ Experience], Η Ουτοπία, Η Τσετσίλια [La Cecilia] – η ατελέσφορη ελευθεριακή απόπειρα υπερτριακοσίων εποίκων στη Βραζιλία του 19ου αιώνα…
… ή Η Δοκιμή, τo κοινοβιακό
πείραμα γάλλων αναρχιστών L’ essai [1903 – 1909] που υλοποίησαν το
συμβιωτικό όραμα του Φορτινέ Ανρί σε έναν βαλτότοπο των Αρδεννών, που
σύντομα μεταμορφώθηκε σε εύφορο αγρόκτημα, ενώ οι έποικοι της Δοκιμής έστησαν μέχρι και δικό τους τυπογραφείο. Ένας από τους ενοίκους, ο Βίκτορ Σερζ στο αριστουργηματικό του βιβλίο Αναμνήσεις ενός επαναστάτη, θυμάται: «Να κάνεις ό,τι θέλεις»,έγραφε πάνα από την πόρτα που ήταν ορθάνοιχτη σε όποιον ερχόταν…Ο
Μαλατέστα θεωρούσε τέτοιου είδους μεταναστεύσεις σαν βαλβίδα
αποσυμπίεσης του αστικού συστήματος και κάθε τέτοιο «αποικιακό
εγχείρημα» σαν αποστρατευτικό αναχωρητισμό, που προσφέρει στους
καταπιεσμένους την μάταιη ελπίδα να χειραφετηθούν χωρίς να αναγκαστούν
να επαναστατήσουν.
Τόσες ουτοπίες, τόσες ευτοπίες, τόσα
πειράματα.. αγροπόλεις, συνεταιριστικοί οικισμοί πρώιμης οικολογικής
οπτικής και αυτοδιαχειριστικής προοπτικής που επιχειρήθηκε να
κατασκευαστούν μακριά από τις πόλεις σε ανεκμετάλλευτες αγροτικές
περιοχές, κυρίως σε Αγγλία, Αυστρία και Βόρεια Αμερική, με εισαγωγέα της
ιδέας στην Ελλάδα τον «αιθεροβάμμονα» Πλάτωνα Δρακούλη που
παραμερισμένος από τους πούρους εργατιστές του ΚΚΕ ίδρυσε την Ελληνική
Εταιρεία Αγροπόλεων και συνέγραψε το κοινωνικό του όραμα στην Αγροτική Συμπολιτεία.
Εκατοντάδες αυτοδιαχειριζόμενα κοινωνικά κέντρα, τα Ελευθεριακά Αθήναια,
λειτουργούσαν στην προεπαναστατική Ισπανία, και όπου, σύμφωνα με τον
Πάικο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, η καλή μόρφωση του αναρχικού περιλάμβανε
οπωσδήποτε τον ελευθεριακό μονόλογο του Καλδερόν δε λα Μπάρκα, τα
σατιρικά ποιήματα του Γκόνγκορα, τα ερωτικά ποιήματα του Λόπε δε Βέγα
και προπαντός τα σονέτα του Κεβέδο, «αυτά τα συγκλονιστικά κείμενα που
διαπερνούσαν τους αιώνες με λέξεις σαν κεραυνούς, πυρπολώντας και
φωτίζοντας συνειδήσεις». Και φυσικά ο κατάλογος με τις κολλεκτίβες, τους
αυτοδιαχειριζόμενους χώρους, τα εγχειρήματα της αυτομόρφωσης και της αυτοοργάνωσης αλλά και τα σύγχρονα εβραϊκά κιμπούτς δεν τελειώνει.
Εδώ έχει θέση και η περίφημη κομμουνιστική δυστοπία του Ετιέν Καμπέ Ταξίδι και Περιπέτειες του κυρίου Ουίλιαμ Κάρισνταλ στην Ικαρία,
όπου το κράτος σχεδιάζει επιμελώς τα πάντα, με την βοήθεια ειδημόνων,
χωρίς περιθώρια για αυθορμητισμό, και όλα έχουν παγιωθεί δια νόμου, από
το σχέδιο των πόλεμων μέχρι το σχήμα των καπέλων, από το άκαμπτο ωράριο
μέχρι το καθημερινό φαγητό. Ο ίδιος ο συγγραφέας θα επιχειρήσει μαζί με
εύπορους «ικαριστές» μια εναλλακτική νησίδα ζωής στο Τέξας, η οποία
επέζησε με διάφορες μορφές για σαράντα χρόνια. Στους ίδιους ή
παραπλήσιους κόσμους άνθισε και η μη βία, ως πολιτική ανυπακοή
και ως ριζοσπαστική θερμική άρνηση ή ως χριστιανική ιδεοληψία, ως
κοινωνική πρακτική υιοθετημένη από τους ελευθεριακούς στοχαστές Τολστόι
και Θορώ και ως εθνικοαπελευθερωτική διαδικασία από τον Γκάντι, ως
τρόπος ζωής από τους χίπις.
Σε μια από τις μορφές του, το λεξικό
αποτελεί μια πολύτιμη πινακοθήκη γνωστών και άγνωστων θεωρητικών και
αγωνιστών, όπως ο Ίβαν Ίλλιτς ιδιότυπος και αταξινόμητος πανεπιστήμονας
που αποκήρυξε το 1971 κάθε τίτλο, αξίωμα, οφέλη και προνόμια του ιερέα,
ιδιότητα που είχε μέχρι τότε· ο Γερμανοεβραίος αναρχικός στοχαστής και
λογοτέχνης, μέλος των εξπρεσιονιστικών και πρωτοποριακών κύκλων Γκούσταβ
Λαντάουερ, δολοφονημένος από παρακρατικούς στο Μόναχο του 1919· ο φίλος
του, επίσης Αυστριακός Μάρτιν Μπούμπερ, ελευθεριακός κοινοτιστής που
απέδωσε γραπτώς Τα μονοπάτια της Ουτοπίας· ο ευφάνταστος
καλλιτέχνης και συγγραφέας Ουίλλιαμ Μόρρις, «ουτοπικός» σοσιαλιστής,
διευθυντής της εφημερίδας Commonweal [Κοινό Καλό]· ο «ποιητής της
αναρχίας» Πιέτρο Γκόρι· ο Ιταλός αναρχοκομμουνιστης θεωρητικός και
ακτιβιστής Κάρλο Καφιέρο·…
… ο πολυγραφότατος λόγιος και
υπερασπιστής των δικαιωμάτων των «αιρετικών» περί τα ερωτικά και των
αντιρρησιών περί τα στρατιωτικά Πωλ Γκούντμαν· ο Άγγλος ουτοπιστής,
αιρετικός χριστιανός, αγροτικός ηγέτης και πρόδρομος των ελευθεριακών
Τζέραρντ Γουινστάνλεϊ και τόσοι άλλοι, που έδωσαν την σκυτάλη τους σε
επίγονους, όπως ο Ερρίκο Μαλατέστα, η προσωποποίηση του κοινωνικού
ακτιβισμού με εξήντα έτη πολύτροπης έμπρακτης προπαγάνδας, στα
ελευθεριακά εργαστήρια πολλών χωρών με δεκάδες πολυδιαβασμένες εκδόσεις
και ο καθηγητής Χάουαρντ Ζιν,
που αυτοπροσδιοριζόταν ως αναρχικός ενάντιος «στην βία, την αταξία και
το χάος» καθώς πρέσβευε ότι «οι αληθινές ιδέες του αναρχισμού ήταν,
ουσιαστικά, ενσωματωμένες στον τρόπο σκέψης των κινημάτων της δεκαετίας
του ’60». Πανταχού παρούσες, οι μορφές των Πάντσο Βίγια και Μπαρτολομέο
Βαντσέτι που μαζί με τον Νικόλα Σάκο καταδικάστηκαν σε επτά χρόνια
εγκλεισμού και σε θάνατο μετά από την πασίγνωστη κρατική σκευωρία.
Φυσικά η λημματογραφημένη Ελευθερία
ξεχειλίζει από γυναίκες, όπως η περίφημη Λουίζ Μισέλ [Louise Michel]
αναρχική ακτιβίστρια, ρήτορας, συγγραφέας και δασκάλα, ενεργό μέλος της
Παρισινής Κομμούνας, εξόριστη στην Νέα Καληδονία όπου οργάνωσε μαθήματα
για τους ιθαγενείς Κανάκ και υποστήριξε έμπρακτα την εξέγερσή τους,
επέστρεψε, φυλακίστηκε και τελικά πυροβολήθηκε κατά την ομιλία της σε
μια εργατική συγκέντρωση από κάποιον παρακρατικό αλλά επέζησε και ζήτησε
την … απαλλαγή του. Παρούσες οι Έμα Γκόλντμαν, άτυπη εισηγήτρια του
αναρχοφεμινισμού, ακτιβίστρια και συγγραφέας, αλλά και μια άλλη πρόγονός
του, η Μέρι Γουόλστονκραφτ, και βέβαια η άξια επίγονος Ζερμέν Γκριρ,
καθώς και η φλογερή Ισπανίδα αναρχική φεμινίστρια Λόλα Ιτούρβε. Άλλωστε
οι Ελεύθερες γυναίκες [Mujeres Libres] υπήρξαν
η μεγαλύτερη γυναικεία αναρχική οργάνωση ενάντια στην «τριπλή
υποδούλωση των γυναικών: στην άγνοια, στο κεφάλαιο και στους άντρες».
Και ποιος γνωρίζει στα καθ’ ημάς εμβληματικές γυναίκες όπως η
αντισυμβατική σε όλους τους τομείς Φωτεινή Δροσοπούλου (αλλόκοτος, ημιπαράφρων, θηρεύτρια ουτοπιών με κακές παρέες, σύμφωνα με την εφημερίδα Ακρόπολις του 1899);
Αλλά και πόσοι γνωρίζουμε την αντίστοιχη ελληνική Ιστορία; Νύχτα
και μέρα, δυστυχείς, εργάζεσθε και όμως ∕ πεινάτε γυμνιτεύετε…αυτά
θεσμίζει ο νόμος ∕ της ιδιοκτησίας, ∕∕ Εν ω και άρτος είν’ πολύς και
ενδυμάτων πλήθος ∕∕ σεις δε απολαμβάνετε και με θλιμμένον ήθος ∕
φιλείτ’ αδίκους χείρας ∕∕ Αδίκους! Ναι! κ’ αιμοχαρείς! Που κλέπτουν το
ψωμί σας ∕ που κλέπτουνε τους κόπους σας, τα χρόνια της ζωής σας ∕ κ’ εν
τέλει σας χλευάζουν…. γραφόταν στο περίφημο Ποίημα προς τους Εργάτας και Χωρικούς που δημοσίευσε ο Σοσιαλιστής
του Σταύρου Καλλέργη [1902] και το οποίο αποδίδεται στον αναρχικό
ποιητή και σκιτσογράφο Δρόσο Μεϊντάνη και βρισκόμαστε ήδη ανάμεσα σε
τόσες γνωστές και άγνωστες προσωπικότητες της Ιστορίας μας, όπως ο
Αχαιός ράφτης και τυπογράφος Δημήτρης Καραμπίλιας, με την κοινωνιστική
εφημερίδα Εμπρός [1886], φυγάς στην Αίγυπτο όπου ίδρυσε Διεθνές
Αναγνωστήριο συμπράττοντας με Ιταλούς αναρχικούς εργαζομένους, στο
οποίο συνέβαλε, παρών εδώ, και ο Πάνος Μαχαιράς, εργάτης, λεπτουργός,
δραστήριο μέλος στα τέλη του 19ου αιώνα το Αναρχικού Ομίλου Πύργου…
… ή μορφές του εμφυλίου όπως ο Γιάννης
Γαλανόπουλος, που διολίσθησε αρχικά στην αιρετική επαναστατική αριστερά
και αργότερα στο χώρο της αντιεξουσιαστικής αυτονομίας ενώ αρνήθηκε να
λάβει χρηματική ανταπόδοση (σύνταξη) για την συμμετοχή του στην Εθνική
Αντίσταση και πέθανε πάμφτωχος, αξιοπρεπής και ακατάβλητος, και μορφές
της αντίστασης στην δικτατορία, όπως ο Τάσος Δαρβέρης, βομβιστής στην
χούντα, που μαζί με τους συντρόφους του αντιμετώπισε με γέλια και
υψωμένες γροθιές την καταδίκη του και μετέφρασε στην φυλακή το Προσκύνημα στην Καταλονία που εξέδωσε το 1974 η Διεθνής Βιβλιοθήκη.
Το ξεφύλλισμα των σελίδων μυρίζει
τυπογραφικό μελάνι· ίσως επειδή εδώ ανήκουν και εγχώριοι εκδοτικοί
οίκοι, από την Διεθνής Βιβλιοθήκη που ιδρύθηκε μεσούσης της χούντας το
1971 μέχρι το Βιβλιοπέλαγος και έντυπα όπως ο Βιβλιοφρικάριος, που εκφράζεται επιτοιχίως και επιτυχώς με την ομώνυμη εφημερίδα, φύσει εχθρικός σε κάθε κοπρόσκυλο της ΓΣΕΕ, σε κάθε ιδεολογική αγκύλωση, σε κάθε κομματική πειθαρχία…,
ή η περίφημη οχτασέλιδη μπροσούρα για τον «Αναρχομόνο Γιάννη Σκαρίμπα»
του αυτόχειρα Γιώργου Διαλυνά… Μην ξεχάσουμε και τα πάσης φύσεως
ημερολόγια που ξεκίνησαν από τους αναρχικούς τα τέλη του 19ου
αιώνα, και για αλληλέγγυους σκοπούς αυτοδιαχειριζόμενοι ραδιοφωνικοί
σταθμοί, όπως το Ράδιο Κιβωτός, οργανώσεις (Δίκτυο για τα Κοινωνικά
Δικαιώματα), κ.ά. εγχειρήματα.
Υπήρξα πάντοτε (…) ελεύθερος
σκοπευτής της κοινωνικής ταραχής, εις το πλευρόν των αληθινών
επαναστατών δια μίαν καλυτέραν ανθρωπότητα, όμως, μεταξύ των
αλύσεων του εργοστασίου και των φθειρών, προτιμώ τας φθείρας. Αλλά, προ
παντός, το δικαίωμά μου τα ξύνωμαι όπως θέλω! έγραφε ο ελευθεριακής
ιδιοσυγκρασίας λογοτέχνης Παναΐτ Ιστράτι, με την περιπετειώδη ζωή και
το σύντομο πέρασμα από τα άνυδρα χωράφια του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και
τα …εργοστάσια σκέψης της Σοβιετικής Ένωσης, τα οποία και απαξίωσε στην
τριλογία του Η Ρωσία Γυμνή, Σοβιέτ 1929 και Προς μια Άλλη Φλόγα.
Σημαντική παρουσία έχουν βέβαια και οι
συγγραφείς, από τον Ερρίκο Ίψεν (με τα ύστερα έργα της ψυχογραφικής
κριτικής από αναρχοατομιστική σκοπιά) μέχρι τον Φραντς Κάφκα,
τον Άμπροουζ Μπιρς, τον Αντονέν Αρτό, τον Οκτάβ Μιρμπό, τον Ρόμπερτ
Βάλζερ, τον Άλμπερτ Μέλτσερ και τους οικείους προγόνους Μικέλη Άμβλιχο,
σατιρικό και λυρικό ποιητή της Κεφαλονιάς, Δημοσθένη Βουτυρά, Άρη
Αλεξάνδρου, Ρένο Αποστολίδη, Κατερίνα Γώγου. Φυσικά δεν λείπει ο Μπορίς
Βιάν, πολυτάλαντος Γάλλος ελευθεριακός και ελευθεριάζων συγγραφέας,
ηθοποιός, τραγουδιστής και μουσικός της τζαζ, που παρενέβη στην
κοινωνική επικαιρότητα με τον περίφημο Λιποτάκτη του: Άρνηση
στην υποταγή / άρνηση στην κατάταξη / Μην πάει κανείς στον πόλεμο / Να
φύγετε αρνηθείτε // Αν πρέπει να χυθεί αίμα / Να δώσετε το δικό σας.
Ειδική περίπτωση ο Ραλφ Βάλντο Έμερσον,
σπιριτουαλιστής φιλόσοφος και ποιητής, που εκτός των έργων του δοκίμασε
να υλοποιήσει τα ελευθεριακά συμβιωτικά του οράματα στο φουριερικής
έμπνευσης φαλανστήριο Brook Farm [1840 – 1846] με την συμμετοχή και
πολλών άλλων ριζοσπαστών διανοούμενων της εποχής, όπως του φίλου του
Χένρι Ντέιβιντ Θορό, ο οποίος βέβαια έχει και το δικό του λήμμα εδώ. Και
πώς να λείπει αυτός ο ελευθεριακός ιντιβιντουαλιστής που έζησε μόνος
δυο χρόνια στη λίμνη Ουόλντεν, μεταγράφοντας την εμπειρία του σε βιβλίο, ενώ εισηγήθηκε σε άλλο βιβλίο την αντικρατική μέθοδο της Πολιτικής Ανυπακοής;
Η βιβλιοθήκη του λεξικού περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την Ηλιούπολη, χριστιανική
ουτοπία του Τομάσο Καμπανέλα ο οποίος προετοίμαζε εξέγερση μοναχών και
λαϊκών με σκοπό τη συγκρότηση χριστιανικής Πολιτείας της Καλαβρίας, το Δικαίωμα στη Τεμπελιά του Πολ Λαφάργκ, το ψυχομανιφέστο Άκου Ανθρωπάκο του απηυδισμένου από την αγελαία προσήλωση των μαζών στον Χίτλερ και Στάλιν Βίλχελμ Ράιχ, την Ισπανική Διαθήκη του Άρθουρ Κέσλερ, όπου περιγράφεται η οδυνηρή εμπειρία στις φυλακές των φρανκιστών, περιμένοντας να εκτελεστεί, την Επιστροφή του Νετσάγιεφ του Χόρχε Σέμπρουν, για την ιδεολογική και κοινωνική αποσάρθρωση μιας ακροαριστερής ένοπλης ομάδας της δεκαετίας του 1970.
Στα διπλανά ράφια, o περίφημος Μοναδικός και η Ιδιοκτησία του Μαξ Στίρνερ, ο οποίος αρνείται πάσα αρχή θρησκείας, ιδιοκτησίας και κοινωνίας και όπου μεταξύ άλλων παραδέχτηκε το προφανές είμαστε
κομμουνιστές και εξαιτίας του εγωισμού μας, καθώς και εξαιτίας εγωισμού
επιθυμούμε να είμαστε ανθρώπινα όντα και όχι απλά άτομα, ο Ηλιογάβαλος ή ο Εστεμμένος Αναρχικός του Αντονέν Αρτό για τον βλαμμένο αυτοκράτορα που πνίγηκε στα ίδια του τα σκατά και βέβαια ο Αναρχικός Τραπεζίτης του Φερνάντο Πεσσόα.
Τέχνες αμέτρητες καλλιτέχνησαν όλα αυτά
τα οράματα, ή έστω δημιουργήθηκαν από οραματιστές καλλιτέχνες, όπως ο
ζωγράφος Γκιστάβ Κουρμπέ, ελευθεριακός και μποέμ – προτού εφευρεθούν οι
όροι, φίλος και θαυμαστής του Προυντόν, ο ζωγράφος, σχεδιαστής και
εικονογράφος Φλάβιο Κονσταντίνι, που απομυθοποίησε την Σοβιετική Ένωση
μετά από μια επίσκεψη στις αρχές του 1960 και ιδίως μετά την ανάγνωση
των Αναμνήσεων ενός Επαναστάτη του
Βικτόρ Σερζ, ο Ζιλ Γκρανζουά, ένας από τους πλέον «στρατευμένους»
εικονογράφους της εποχής του. Στα σανίδια αγωνίστηκαν καλλιτέχνες και
ηθοποιοί, όπως ο Τζούλιαν Μπεκ, συνιδρυτής με την Τζούντιθ Μαλίνα του
περίφημου Ζωντανού Θεάτρου [The Living Theatre], φυτοφάγος και
πασιφιστής, αυτουργός δεκάδων ανατρεπτικών παραστάσεων για τις οποίες
δέχτηκε και φυλακίστηκε.
Η …ηχητική μπάντα του λεξικού
περιλαμβάνει την περίφημη μουσική κολλεκτίβα Crass με την δική τους
οικοτεχνική δισκογραφική Crass Records (που, επιθυμώ να προσθέσω,
πραγματικά τιμήσαμε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, καθώς μας γνώρισαν
το αληθινό, πολιτικό πανκ, μακριά από τους μηδενισμούς των τσαρλατάνων
των πολυεθνικών δισκογραφικών), τον ελευθεριακό στο φρόνημα Ζορζ
Μπρασένς, εργάτη στη Ρενό, συνεργάτη στον σύγχρονό του Ελευθεριακό, τον Νικόλα Άσιμο, την μουσική κολεκτίβα Γκρούπο Ζ.
Και βέβαια δεν λείπει ο ελεύθερος έρωτας,
ένα ακόμα πεδίο όπου «το μόνο λάθος των αναρχιών υπήρξε το γεγονός ότι,
τις περισσότερες φορές, προηγήθηκαν των ηθών της εποχής τους», όπως
έγραψε ο Αντρέ Νατάφ. Εκτός από τους Αδαμίτες, τους πρώτους διδάξαντες, η
Έμμα Γκόλντμαν, η Μαντλέν Βερέ, η Λουίζ Κιτρίν, ο Σακάε Οσούγκι και
πολλοί άλλοι υπήρξαν διάπυροι κήρυκές του προτού ο Βίλχελμ Ράιχ
αναγγείλει την Σεξουαλική Επανάσταση, προτού οι χίπις την
πραγματοποιήσουν και προτού μετατραπεί σε ερωτική βιομηχανία από τα τραστ του ελευθεριάζοντας νεοσυντηρητισμού. Ας τονιστεί η ειδική αναφορά της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εργασίας στο Συνέδριο της Σαραγόσας στη ταραγμένη Ισπανία του 1936: Ο Ελευθεριακός Κομμουνισμός υποστηρίζει τον ελεύθερο έρωτα χωρίς περιορισμούς της θέλησης, ούτε του άντρα ούτε της γυναίκας.
Τον Ιάπωνα αναρχικό διανοούμενο Σακάε Οσουγκι τον ξαναβρίσκουμε στην σχετική ταινία του Γιόσιντε Γιόσιντα Έρως + Σφαγή,
όπου και η βιογραφική αναδιήγηση του ερωτικού του τετραγώνου. Και
βρισκόμαστε ήδη στον κινηματογράφο, με λήμματα για ταινίες από το Βίβα Ζαπάτα μέχρι την Ιστορία έρωτα και αναρχίας, τα φιλμ που έμειναν για χρόνια στα συρτάρια της λογοκρισίας όπως η Διαγωγή μηδέν του Ζαν Βιγκό, με την μαθητική εξέγερση και την κατάλυση της σχολικής τάξης ή το Libera, amore mio
του Μπολονίνι, με την αφύπνιση της νεαρής κόρης του παλιού αγωνιστή,
αλλά και οι άλλες ωραίες ιταλικές ταινίες όπως ο Metello του ιδίου, από
την νουβέλα του Βάσκο Πρατολίνι, για τον αναρχίζοντα οικοδόμο Μετέλο
στην Φλωρεντία του 19ου αιώνα, η Μετραλέτα Στέιν
[Metraletta Stein] του δε λα Λόμα, εμπνευσμένη από ένα επεισόδιο της
πολυτάραχης ζωής του αναρχικού και αντιφανκικού αγωνιστή Φρανθίσκο
Σαμπατέ. Αυτοδικαίως παρόντες και οι αναρχίζοντες συνεπίθετοι του
Καρόλου αδελφοί Μαρξ και ο Λουίς Μπουνιουέλ.
Φυσικά διατρέχουμε σπουδαίες ιστορικές
στιγμές, όπως η Κομμούνα των Παρισίων 1871 και ο επινοημένος εκεί
κομμουναλισμός, εξεγέρσεις (Λιόν, Μπολόνια, Αστουρίες, Κάσες Βιέχας,
Μπενεβέντο και βέβαια Κροστάνδη, με τους επαναστάτες που ο Τρότσκι
«τουφέκισε σαν πέρδικες και έσφαξε σαν κοτόπουλα», κρατώντας την
υπόσχεσή του), απεργίες – την σημαντικότερη άγρια απεργία του 19ου
αιώνα στον ελλαδικό χώρο, τα Λαυρεωτικά, την Απεργία της Σερίφου, τα
Αθεϊκά του Βόλου και καταλήψεις, που άλλωστε αποτελούν την αυθαίρετη
προαιώνια πρακτική που γέννησε την ιδιοκτησία στον πλανήτη, ως
κινηματική παράμετρος στα εργατικά και αγροτικά επαναστατικά εγχειρήματα
του 20ού αιώνα και ως βιωματική στην εναλλακτική δραστηριότητα
ελεθεριακών, αναρχικών και αυτόνομων στο Δυτικό και τον Τρίτο Κόσμο από
την δεκαετία του 1960, αλλά και ειδικότερα τις καταλήψεις στην Ελλάδα,
που έφτασαν με την γνωστή χρονοκαθυστέρηση την δεκαετία του 1970, και
ακόμη, του κόσμου τα κινήματα και τις κινητοποιήσεις.
Πώς μπόρεσε η συναρπαστικότητα που
υπήρχε στην συνείδηση ενός κοινού εγχειρήματος να μετασχηματιστεί στη
δυσφορία του να είμαστε μαζί; αναρωτιόταν ο Ραούλ Βανεγκέμ για Το Αληθινό Σχίσμα στην [Καταστασιακή] Διεθνή,
η οποία παρά την διάλυσή της έφτασε πολύ μακριά, όπως και οι πρόγονοι
και συγγενείς της, η Διεθνής των Πειραματικών Καλλιτεχνών Cobra, το
Διεθνές Κίνημα για ένα Φαντασιακό Μπαουχάους, η Λετριστική Διεθνής και
βέβαια η πρακτική της μεταστροφής που καθιέρωσαν, η εκτροπή και
οικειοποίηση του νόηματος ενός καλλιτεχνικού έργου μέσω της αισθητικής
του αλλοίωσης για προπαγανδιστικούς σκοπούς. Με την ευκαιρία, το λήμμα
για τον Μάη του 1968, εκτός από τα βασικά, δεν ξεχνά και την ελληνική
συμμετοχή αλλά και τους κατοπινούς πολιτικούς αστέρες και διανοούμενους
που «σπούδαζαν» στο Παρίσι για να …πικάρουν το χουντικό καθεστώς, ενώ
αργότερα εξαργύρωσαν ψηφοθηρικά την ωραία τους θητεία, εγκαταλείποντας
την επαναστατική γυμναστική και κεφαλοποιώντας τον Μάη σε πολιτικό
προσόν.
Ο ελευθεριακός κόσμος που
ονειρευτήκαμε αντικαταστάθηκε από μια πραγματικότητα όπου η δουλικότερη
υποταγή εκθειάζεται ως αρετή, τα πιο στοιχειώδη δικαιώματα καταργούνται,
ολόκληρη η κοινωνική ζωή περιστρέφεται γύρω από κομισάριους και
βασανιστές. Όπως σε όλες τις περιπτώσεις όπου ένα ανθρώπινο ιδανικό
διαστρέφεται σε τέτοιο βαθμό, το μόνο γιατρικό είναι η αναγέννηση του
μέσα στο μεγάλο ρεύμα ευαισθησίας που το γέννησε, η επιστροφή στις αρχές
που του επέτρεψαν να σχηματισθεί. Είναι στον ίδιο ορίζοντα αυτής της
πορείας που σήμερα, επιτακτικότερα από ποτέ, ξεπροβάλει ο αναρχισμός και
μόνο αυτός [Αντρέ Μπρετόν, 1952].
Ένα από τα τελευταία λήμματα του πρώτου
αυτού τόμου αφιερώνεται στον Νίκο Μπαλή, τον ακάματο, πολυτάλαντο
ηθοποιό, μεταφραστή, γραφίστα, εκδότη, δράστη εντός Διεθνούς Βιβλιοθήκης
επί Χούντας, που, όπως θυμάται ο Ευγένιος Αρανίτσης, του αφηγήθηκε
κάποτε το περιστατικό της πρώτης του επαφής με κύκλους αναρχικών…άκουγε
συνεπαρμένος το κουβεντολόι τους, εξ υποθέσεως ασυμβίβαστο, εντούτοις,
με οιουδήποτε είδους οπτιμισμό. Δεν χρειαζόταν μεγάλη οξυδέρκεια για να
καταλάβεις ότι το αναρχικό σχέδιο είχε εκ των προτέρων καταδικαστεί σε
αποτυχία. Ο Μπαλής τους ρώτησε απερίφραστα αν έτσι είχαν όντως τα
πράγματα. Φυσικά! του απάντησαν αυτοί, δεν υπήρχε καμία ελπίδα – το
παραδέχτηκαν. Ε, τότε, θα ήθελε να συμμετάσχει κι εκείνος, είπε…
Εκδόσεις των Συναδέλφων, 2014, 520 σελ.
Στις εικόνες: Η Δοκιμή, Η Εμπειρία, Animal
Liberation Front, R.W. Emerson σε συνέλευση, Πλάτων Δρακούλης, Murray
Bookchin, Henry David Thoreau, Louise Michel, Lola Iturbe, Λαύριο,
Σέριφος 1916, Panait Istrati, William Morris, Brook Farm του R.W.
Emerson, Φορτίνο Σαμάνο, υπολοχαγός του Σαπατιστικού Στρατού, καθώς
καπνίζει αγέρωχος το τελευταίου του τσιγάρο μπροστά στο εκτελεστικό
απόσπασμα, έχοντας καθαρή συνείδηση και εκπληρωμένο χρέος προς την
Μεξικανική Επανάσταση, Τhe Living Theatre [San Francisco 1969], Julian
Beck – Judith Malina, Νικόλας Άσιμος, Eros + Massacre, Marina Ginesto –
Ισπανία, 1937, Κροστάνδη 1917, Βαρκελώνη 1936, Κάποτε σε κάποιον Νότο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου