Γαμος και εξατομικευση (του Πέτρου Θεοδωρίδη)
Σημερα ο γαμος υφισταται τίς συνεπειες μιας διαρκους διερωτησης, αμφιβολίας, αναστοχασμού, αυτοπάθειας.
· Σημερα η ελληνική οικογένεια γίνεται ολο και περισσότερο ‘’καθαρή σχεση’’ με την εννοια πού προσδιδει σ αυτήν ο ο Antony Giddens *ως ‘’μια σχεση πού ξεκινησε από και διατηρειται για οσο καιρό προσφερει την συγκινησιακή ικανοποιηση πού προερχεται απο την κλειστή επαφή μεταξύ των μελων της’’
· Σημερα η ελληνική οικογένεια γίνεται ολο και περισσότερο ‘’καθαρή σχεση’’ με την εννοια πού προσδιδει σ αυτήν ο ο Antony Giddens *ως ‘’μια σχεση πού ξεκινησε από και διατηρειται για οσο καιρό προσφερει την συγκινησιακή ικανοποιηση πού προερχεται απο την κλειστή επαφή μεταξύ των μελων της’’
Η'' καθαρή σχεση'' ειναι αυτή όπου τα εξωτερικά κριτήρια διαλυονται:η σχεση υφισταται μόνο στόν βαθμό πού ανταμοιβες μπορουν να προελθουν από την ιδια την σχεση ·
Η ''καθαρή σχεση '' βέβαια ενεχει τους κινδυνους της:Δεν στηριζεται πιά αρχικά δεδομένα αποφασεις συγγενων, δεν αγκυροβολει σε συμβόλαια, στίς εξωτερικές συνθήκες της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Αλλά ουτε και σε μια εσωτερική διαιρεση της εργασιας στα πλαισια της πυρηνικής οικογενειας. Ο Γαμος-οπως και κάθε σχεση συμβιωσης- γινεται ολο και περισσοτερο μια επιλογή μεταξύ δυο ανθρωπων , μια αμοιβαια δεσμευση εμπιστοσύνης. Ετσι η εξατομικευση εγκαθίσταται στα ιδια τα θεμελια του γάμου:πηγη του πιά γίνεται ολο και περισσοτερο τό ‘’αισθημα’’ παρα η αποφαση των συγγενων :η σταθερτητα του εξαρταται όλο και περισσοτερο απο τίς διακυμανσεις , τίς ασαφειες τίς λεπτες αποχρωσεις αυτου του ‘’αισθηματος’’ πού παραμένει αινιγματικό.Πως- και αυτό παραμένει αλυτο αινιγμα - θα στηριχθει ενα συμβολαιο αμοιβαιοτητας-από τη φυση του τόσο εξωτερικό,σταθερό και κοινωνικό-σε κατι τόσο ασταθες,εσωτερικό, και λεπτεπίλεπτο ; Αν ο παραδοσιακός γαμος κυριαρχειται από εξωτερικά κριτηρια στηρίζεται επισης σε αυτά
Στόν γάμο όμως ως ‘’καθαρή σχεση’’ ‘’οτιδήποτε παει στραβά μεταξύ των συζυγων απειλει την ιδια την σχεση . Οσο περισσότερο μια σχεση στηριζεται μόνο στόν εαυτό της, αναστοχαστικά ερωτηματα τεινουν να τεθουν στό κεντρο της Και ακόμα , ογάμος ως καθαρή σχεση επικεντρωνεται γύρω από τα διαρκή κεντρικά ερωτήματα της εξατομικευσης :’’ Ολα πάνε καλά’’; Πως αισθανομαι; Πως εμαι;(ή ‘’γιατί να τυχει σε εμένα’’πού αποτελουν και μια διαρκή ανακριση, ατερμονη ερευνα για τίς πιθανές ανταμοιβές για τα κόστη του γαμου .
και ακόμα η ανακλαστικός-αναστοχαστικός συντονισμός ολων των κλειστών σχεσεων σημερα συμμετέχει στην ευρυτερη αυτοπάθεια της νεωτερικότητας. Τα ΜΜΕ ειβαλλουν με τα μηνυματα τους ολοενα και περισσοτερο στον ιδιωτικό χωρο της οικογενειακής ζωής.Οι συζυγοι βομβαρδιζονται όλο και περισσοτερο από τα ΜΜΕ με τα μηνυματα τους και με τα νεα προτυπα συμπεριφοράςΑρθρα εφημεριδων και περιοδικών, ειδικά κειμενα και εγχειρίδια, προγραμματα της τηλεορασης και του ραδιοφώνου γεματα πληροφορίες και συζητησεις διαρκώς αναδομουν τό φαινόμενο πού περιγραφουν
και ακόμα η ανακλαστικός-αναστοχαστικός συντονισμός ολων των κλειστών σχεσεων σημερα συμμετέχει στην ευρυτερη αυτοπάθεια της νεωτερικότητας. Τα ΜΜΕ ειβαλλουν με τα μηνυματα τους ολοενα και περισσοτερο στον ιδιωτικό χωρο της οικογενειακής ζωής.Οι συζυγοι βομβαρδιζονται όλο και περισσοτερο από τα ΜΜΕ με τα μηνυματα τους και με τα νεα προτυπα συμπεριφοράςΑρθρα εφημεριδων και περιοδικών, ειδικά κειμενα και εγχειρίδια, προγραμματα της τηλεορασης και του ραδιοφώνου γεματα πληροφορίες και συζητησεις διαρκώς αναδομουν τό φαινόμενο πού περιγραφουν
*ANTONY Giddens , Modernity and Self Identity,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου